Barnehagens fundament og mandat

Barnehagens fundament og mandat

2025
nob
ISBN: 9788202874933
Kopiert!

Sammendrag

Den norske barnehagen står i en internasjonalt anerkjent sosial-pedagogisk tradisjon, som innebærer en helhetlig tilnærming og tenkning om barnet, barnehagen og pedagogikken. Barnehagens oppgaver er å ivareta barns behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning. Hva skjer når barnehagens mandat og fundament møter politiske ønsker og tiltak? I denne boka drøfter og reflekterer sentrale forskere i barnehagelærerutdanningen rundt barnehagelovens mandat og barnehagepedagogikkens solide tradisjon nedtegnet og fremstilt i barnehagens første rammeplan. Hva er verdt å kjempe for – ut fra barnets beste som ledende prinsipp? Forfatterne løfter fram sentrale problemstillinger knyttet til barnehagens mandat i barnehageloven, internasjonal påvirkning, lekens plass i barnehagen og spenninger i møte med utdanningspolitiske tiltak som utfordrer barnehagen og barnehagelæreutdanningen. Boka er aktuell som pensum for barnehagelærerstudenter i ulike studieprogram og studienivå, bachelor-, master-, etter- og videreutdanning. Den vil også være aktuell for forskere innen barnehagefeltet, barnehagens ansatte, så vel som barnehagemyndighet, barnehageeiere og politikere – alle som er opptatt av barnehagen og barns beste. Kristin Danielsen Wolf (red.) er førsteamanuensis i pedagogikk og instituttleder for barnehagelærerutdanningen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Ingeborg Tveter Thoresen (red.) har vært rektor og førstelektor ved Høgskolen i Vestfold, dagens Universitetet i Sørøst-Norge. Øvrige bidragsytere er Berit Bae, Anne Greve, Tora Korsvold, Dag Nome, Mette Nygård og Geir Aaserud.

Lån boken

Henter lånestatus

Kjøp boken

Henter priser