Å være dødelig
Sammendrag
Å være dødelig: Om legekunst og livskvalitet er en klok, rørende og viktig bok, som på kort tid har blitt en enestående suksess verden over. Den har ligget uavbrutt på New York Times' bestselgerliste i over 80 uker, og blitt oversatt til over 30 språk. Den norske utgaven har et forord av Per Fugelli.
Medisinske fremskritt skyver hele tiden på grensene for hvor lenge vi kan leve. Sykdommer som for et århundre siden var dødelige er nå i mange tilfeller ufarlige. Men nettopp derfor har vi blitt stadig mer fremmede for det faktum at vi skal dø. Denne boken handler om hvordan vi opplever dødelighet i dag. Den handler om å bli gammel og dø. Døden har alltid vært en del av livet, men i vår tid behandler vi oss til døde i et forsøk på å unnslippe slutten. Har vi glemt hva det vil si å dø en verdig død?.
Gawande stiller spørsmål ved hvordan vi forholder oss til pleie ved livets slutt, og han tar for seg både legenes, familienes og pasientenes valg og prioriteringer. Når et menneskes liv nærmer seg slutten, fokuserer leger og pårørende gjerne på trygghet fremfor selvstendighet. Men de døende ønsker ofte å leve resten av sine liv med så høy grad av selvstendighet og verdighet som mulig.
Å være dødelig er en sterk og viktig bok om hvordan vi feil- og overbehandler syke og døende mennesker i vårt samfunn. Den bygger på forskning, fortellinger fra Gawandes egen familie, og møter med pasienter, pårørende og kollegaer. Forfatteren viser at det finnes alternativer til vår måte å behandle syke og eldre på, som kan gjøre den siste tiden i livet rikere på innhold og verdighet.
Et godt liv er det viktigste for et menneske, men vi må også våge å stille det ubehagelige spørsmålet: Hva er en god død?