Blue ocean strategy

Blue ocean strategy

av W. Chan Kim,
2005

Sammendrag

Ikke konkurrer med rivaler - gjør dem overflødige!

Det handler om å finne den strategi som gjør bedriften unik på markedet og skaper produkter som er overlegne i forhold til konkurrentene. Det gjelder å fokusere på kreativitet og nye ideer - ikke på rå konkurranse på for eksempel pris.

Bedriftene har lenge konkurrert knallhardt for å oppnå bærekraftig og lønnsom vekst. De har slåss om konkurransefortrinn, kjempet om markedsandeler og strevd for å skille seg ut. Men i dagens overfylte næringsliv fører ikke dette til annet enn et blodig "rødt hav" der rivaler slåss om en krympende profittressurs. Forfatterne hevder at de fleste bedrifter hvis strategi er å konkurrere i slike røde hav, får stadig mindre sjanse til å skape lønnsom vekst i fremtiden.

Morgendagens ledende bedrifter vil lykkes ikke ved å slå konkurrentene, men ved å skape "blå hav" av ubestridte markeder som er modne for å gi vekst. Slike strategier - som kalles "verdiinnovasjon" - gir store sprang i både bedriftenes og kundenes verdi. Samtidig blir konkurranse stort sett avleggs og ny etterspørsel skapt.

Det røde hav symboliserer markeder med dødelig hard konkurranse. Det blå hav symboliserer unike markedsposisjoner med minimal konkurranse.

Boka utfordrer alt du trodde du visste om vellykkede strategier.

Lån boken

Henter lånestatus

Kjøp boken

Henter priser

Lese noe lignende?