Bondekamp om markedsmakt

Bondekamp om markedsmakt

av May-Brith Ohman Nielsen,
2001

Sammendrag

Denne boka handler om Bondepartiet. Den skildrer bondemobiliseringen som foregikk da Norsk Landmandsforbund (Bondelaget) i 1920 valgte å bli politisk parti, og den viser hvordan Bondepartiet endret seg politisk, ideologisk og organisatorisk fram til det tok navnet Senterpartiet i 1959. Partiet beveget seg samtidig langt, både i selvforståelse og i forståelse av det politiske landskapet det plasserte seg i. Både i 1920 og i 1959 var bondesamfunnet under sterkt press. Bondepartiets strategi for å møte situasjonen var imidlertid en helt annen i 1959, og var preget av sterkt endrede forståelser og erfaringer siden 1920. Boka gir en helhetstolkning av Senterpartiets første førti år og gir mange nye innblikk i partiets politiske, ideologiske og organisatoriske utvikling.

Lån boken

Henter lånestatus

Kjøp boken

Henter priser

Lese noe lignende?