Coach deg selv

Coach deg selv

av Scott Blanchard,
2005

Sammendrag

Lær å utnytte ditt eget og andres potensial.Har du av og til ønsket deg en coach? Når du står overfor en av de mange utfordringene du møter i jobben og privat? Når du bare ønsker å komme deg et skritt videre? Denne boka gir deg opplevelsen av å ha en personlig coach.

En god coach stiller spørsmål. Forfatterne av denne boka stiller deg de rette spørsmålene, og gir deg impulser til å stille deg selv flere - blant annet disse helt sentrale: Hvordan oppfatter andre meg, hvordan oppfatter jeg meg selv, og hvordan ønsker jeg å bli oppfattet? Hvis du er ærlig mot deg selv og blant annet tar ”storrengjøringen” som er beskrevet i boken - en grei og velprøvd test på 40 spørsmål - får du et godt bilde av hvor du står. Du blir så ledet videre til de delene av boka som er mest aktuelle for deg.

Scott Blanchard og Madeleine Homan har gjennom sine 20 år som ledende coacher identifisert sju områder der mennesker ved å gjøre noen grep erfaringsmessig kan øke effektiviteten, få bedre resultater og få det bedre med seg selv og andre. De kaller dem "løftepunkter". Forfatterne loser deg gjennom de punktene som er aktuelle for deg, ved hjelp av spørsmål.

Boka gir deg også mange små historier om hvilke ulike utfordringer andre har stått overfor, og hvordan de har taklet dem. For eksempel direktøren som stadig hadde konflikter med de andre lederne i selskapet fordi han ikke greide å følge spilleregler og retningslinjer ledelsen var blitt enig om. Han fant ut at behovet hans for effektivitet og kjapphet var så sterkt at han ville få det mye bedre ved å omdefinere sin rolle i selskapet. Dette er et eksempel på løftepunktet: Få dekket behovene dine! Forfatterne hjelper deg til å få dette til uten å være en hensynsløs egoist.

En god coach er ikke kritisk og dømmende. Utgangspunktet i denne boka er at du allerede er ”perfekt” - og så kan du gå videre derfra! På en forfriskende måte hjelper forfatterne deg til å bli mindre selvkritisk og mer konstruktiv overfor deg selv. Vi er for opptatt av at vi har ”feil” som skal ”fikses på”. Forfatterne av denne boka stiller heller spørsmålene. ”Hva vil du forbedre? Hva er mest effektivt for deg?”

Forfatterne deler sin innsikt og sine arbeidsmetoder med deg, og gir deg innsikt i hvordan du kan coache dine medarbeidere og være en støttespiller for dine nærmeste. Og du vet hva du kan og bør forvente hvis du engasjerer en coach for deg selv eller for dine medarbeidere.

Lån boken

Henter lånestatus

Kjøp boken

Henter priser

Lese noe lignende?