Dyktige medarbeidere

Dyktige medarbeidere

av J. Leslie McKeown,
2003

Sammendrag

Hvis du vil beholde dine beste medarbeidere, må du skape en attraktiv arbeidsplass. Og ikke minst – rekruttere de riktige talentene.Hver eneste dag er konkurrentene dine ute etter å stjele dine mest talentfulle medarbeidere. Derfor må du skape en arbeidsplass som er så attraktiv for den enkelte, at dine beste medarbeidere ikke engang vil vurdere å slutte. Første gang du synes at gjennomtrekken blant dine ansatte er for stor, gir du de beste mer lønn slik at de ligger over konkurrentenes lønninger. Det holder kanskje et par år. Så skjer det på nytt – flere av dine beste slutter. Så gir du bonuser. Så gir du lengre ferier. Slik kan du holde på og gi og gi uten at det hjelper. SKAP EN ATTRAKTIV ARBEIDSPLASS
Det som trengs, er spesifikke strategier og taktikker for å skape og opprettholde konkurransefortrinn som gjør selskapet mer attraktivt for nåværende og potensielle medarbeidere. Det du trenger er: - nye retningslinjer for medarbeiderorientering som fokuserer på å beholde ansatte
- strategier for målrettet anerkjennelse mot de beste medarbeiderne
- riktige kommunikasjonsteknikker overfor dine medarbeidere DYKTIGE MEDARBEIDERE ER DEN AVGJØRENDE SUKSESSFAKTOREN
Innsatsen fra dyktige medarbeidere er det som utgjør forskjellen mellom suksess og fiasko. De når målene, skaper merverdi, bidrar til organisasjonen som helhet og inspirerer andre. Derfor blir de også jaktet på av andre organisasjoner, og du må derfor gjøre det som er nødvendig for å beholde disse folkene. McKeowns bok viser deg hvordan du gjør det å beholde medarbeiderne til en integrert del av organisasjonskulturen, og skaper et arbeidsmiljø som ikke bare vil trekke til seg de beste folkene i bransjen, men også få dem til å bli. SLIK BEHOLDER DU DE BESTE
I kampen om å beholde de viktigste medarbeiderne må du:
· finne ut hvem du ønsker å beholde og hvorfor
· finne ut hvordan du beholder medarbeidere enten de er etterkrigsgenerasjonen, generasjon X eller generasjon Y
· få en best mulig lønnsordning
· lage anerkjennelsesprogrammer som fungerer
· rekruttere med tanke på at de skal bli i bedriften LEDERENS ROLLE
Altfor mange sjefer fokuserer på hvordan de skal hindre folk i å slutte. Fokuser heller på å tiltrekke de rette folkene. Når du så har ansatt nye medarbeidere, er det din oppgave som leder å sørge for at nyansatte får gruppetilhørighet og har mulighet for vekst og utvikling. Det er også ditt ansvar at balansen mellom arbeid og privatliv er i orden. Sørg for at bedriften har mentor- og coachingprogrammer.

Lån boken

Henter lånestatus

Kjøp boken

Henter priser

Lese noe lignende?