Education – experience – exchange
2025
Sammendrag
Education Experience Exchange:: Kuratering og undervisning i urfolkskunst fra Sápmi
Denne boken, Education Experience Exchange, utforsker kuratoriske og pedagogiske praksiser innen urfolkskunst fra Sápmi, med fokus på kunst og performance i politisk ladede kontekster. Den er skrevet av Marija Griniuk, med bidrag fra samiske forskere og kuratorer, inkludert Gunvor Guttorm, Laila Susanna Kuhmunen, Berit Kristine Andersen Guvsám, Sandra Márjá West og Ánndaris Rimpi. Boken introduserer en metodikk for kuratering og undervisning i samisk kunstkontekst.
Verket er strukturert rundt syv fagfellevurderte publikasjoner presentert i pre-print-versjoner, gruppert i tre tematiske sykluser: (1) diskusjon om forskerens identitet som litauisk performancekunstner som kuraterer samisk kunst, (2) utvikling av et pilotprogram for samiske kuratorer (2022–2024), og (3) utvikling av interaktive undervisningsmaterialer for unge besøkende ved samiske kunstinstitusjoner. Disse temaene vever sammen kuratorisk teori, performativ pedagogikk og kunstbasert aksjonsforskning. Boken vektlegger kulturutveksling, autoentografisk fortelling og dekoloniserende kuratoriske praksiser gjennom å inkludere både urfolks- og ikke-urfolksperspektiver.
Funnene fremhever betydningen av personlig identitet i kuratorisk arbeid, transgenerasjonell historiefortelling gjennom kunst og rollen performance har i undervisning. Denne innovative forskningen gir verdifulle innsikter for kuratorer og pedagoger som utvikler programmer med et urfolksperspektiv, og fremmer inkludering og kulturutveksling i kunst og utdanning.
Denne boken, Education Experience Exchange, utforsker kuratoriske og pedagogiske praksiser innen urfolkskunst fra Sápmi, med fokus på kunst og performance i politisk ladede kontekster. Den er skrevet av Marija Griniuk, med bidrag fra samiske forskere og kuratorer, inkludert Gunvor Guttorm, Laila Susanna Kuhmunen, Berit Kristine Andersen Guvsám, Sandra Márjá West og Ánndaris Rimpi. Boken introduserer en metodikk for kuratering og undervisning i samisk kunstkontekst.
Verket er strukturert rundt syv fagfellevurderte publikasjoner presentert i pre-print-versjoner, gruppert i tre tematiske sykluser: (1) diskusjon om forskerens identitet som litauisk performancekunstner som kuraterer samisk kunst, (2) utvikling av et pilotprogram for samiske kuratorer (2022–2024), og (3) utvikling av interaktive undervisningsmaterialer for unge besøkende ved samiske kunstinstitusjoner. Disse temaene vever sammen kuratorisk teori, performativ pedagogikk og kunstbasert aksjonsforskning. Boken vektlegger kulturutveksling, autoentografisk fortelling og dekoloniserende kuratoriske praksiser gjennom å inkludere både urfolks- og ikke-urfolksperspektiver.
Funnene fremhever betydningen av personlig identitet i kuratorisk arbeid, transgenerasjonell historiefortelling gjennom kunst og rollen performance har i undervisning. Denne innovative forskningen gir verdifulle innsikter for kuratorer og pedagoger som utvikler programmer med et urfolksperspektiv, og fremmer inkludering og kulturutveksling i kunst og utdanning.
Lån boken
Henter lånestatus
Kjøp boken
Henter priser