Historie 1
Sammendrag
Utgangspunktet for Historie 1 har vært Cappelens historieverk for den videregående skolen, et verk som gjennom en årrekke har vært det desidert mest brukte på markedet, og som etter siste læreplanrevisjon fikk enda flere fornøyde brukere. Brukerundersøkelser har imidlertid vist at det også finnes rom for et alternativ bygd opp rundt de solide og gjennomprøvde grunnelementene i Cappelens historieverk. Vi har derfor utviklet et helt nytt alternativ i tillegg til Norge og Verden der verdens- og norgeshistorien er samlet i ett bind for hvert årstrinn.
Historie 1 - Verden og Norge før 1850 har følgende komponenter:
Lærebok med sammendrag og tidslinjer, men uten arbeids- og repetisjonsoppgaver Arbeidsbok med oppgaver og opplegg til en rekke ulike aktiviteter Et nytt nettsted som er laget spesielt for Historie Restrukturert og nedkortet tekst
Den viktigste forandringen i forhold til de tidligere utgavene i to bind er at teksten er restrukturert og nedkortet, og flere av kapitlene er skrevet om. Med en klar og ryddig struktur gir den nye læreboka en faglig oppdatert oversikt over de historiske hovedlinjene.
Aktivitetspreget tilnærming til faget
Den oversiktlige framstillingen i boka gir grunnlag for en aktivitetspreget tilnærming til faget, og forfatterne har lagt til rette for en undervisning der lærebok, arbeidsbok og Internett kan utfylle hverandre uten å binde arbeidsmåtene for den enkelte klasse og lærer.
I arbeidsboka vil du i tillegg til en kort innføring i historisk metode, arbeid med kilder og bruk av Internett i historieundervisningen, finne repetisjonsspørsmål, arbeidsoppgaver og kilder til alle kapitlene i grunnboka. Arbeidsboka er fleksibel og innholdsrik og vil bidra til:
å få fram historie som et opplevelses- og aktivitetsfag variasjons- og differensieringsmuligheter ansvar for egen læring metodeforståelseNettsted
Det nye nettstedet for Historie 1 har oppgaver og andre faglige ressurser organisert på en brukervennlig og lett navigerbar måte. Det legger opp til interaktivitet og selvstendig arbeid for elevene og vil være et nyttig differensieringsverktøy.