Kvalitet og kreativitet i klasserommet

Kvalitet og kreativitet i klasserommet

av Kåre Kverndokken,
2017
mul
ISBN: 9788245022278
Kopiert!

Sammendrag

Det er et stort behov for praksisnær forskning om undervisningskvalitet i skolen. Denne boken imøtekommer dette behovet.

Forfatterne viser hvordan kreative lærergrep i ulike fag bidrar til forbedret undervisning. De tar opp spørsmål som: Hva kjennetegner ideallæreren, og hvilke metaforer brukes for å beskrive ham eller henne? Hvordan kan man undersøke elevers tekstkompetanse ved hjelp av visuelle metaforer og modeller? Hva kan læreren gjøre for å styrke elevens matematiske identitet i klasserommet? Erfaringene med et rikt utvalg av undervisningsopplegg blir drøftet og vurdert, som:

hvordan dramaturgi kan være et nyttig verktøy for å oppnå gode læreprosesser

entreprenørskap i skolen hvordan det gikk da elevene skulle skape sin egen elevrestaurant

å skrive og å omskrive hvordan utvikle elevenes revisjonskompetanse

hvordan arbeide med lytting i klasserommet

hvordan man oppnår at elever utvikler mestringsforventning i matematikk

hvordan trene unge elevers kognitive ferdigheter gjennom «tren tanken»-strategier

Viktige målgrupper for boken er forskere og lærerutdannere, og med sin nærhet til praksis er den også svært nyttig for lærerstudenter og lærere i alle fag i grunnskole og videregående skole.

Kåre Kverndokken er dosent i norskdidaktikk

Norunn Askeland er professor i norsk

Henriette Hogga Siljan er førsteamanuensis i norsk

Bokens redaktører er alle ansatt ved Institutt for språk og litteratur ved Høgskolen i Sørøst-Norge.

Lån boken

Henter lånestatus

Kjøp boken

Henter priser