Marianne Mannsåker
Sammendrag
Billedkunstner Marianne Mannsåker åpner separatutstilling høsten 2022 i Kunstbanken,
Hamar. Utstillingskonseptet Licorne har sitt utgangspunkt i de ikoniske
billedteppene La Dame à la Licorne (Damen med enhjørningen) fra 1400-tallet i
Musée de Cluny i Paris. De seks bildene danner en samlet krets over våre fem
sanser: Le Toucher, Le Goût, L'Odorat, L'Ouïe, La Vue, og en sjette: Mon seul désir.
Mannsåker så verket for første gang i 1977. Det ble avgjørende for hennes valg av billedveven som hovedmedium i de neste tretti årenes kunstneriske arbeid. I løpet av senere arbeidsopphold i Frankrike oppstod idéen om en assosiativt preget tegnerisk
tilnærming til Cluny-kretsen. Essensen av teppene fortolkes og transformeres til hennes
personlige bilder, der det sentrale er sansene og sansningene.
Botaniske temaer er gjennomgående og gjenspeiler en viktig epoke i europeisk
billedvev, nemlig Mille Fleurs-teppene. Geometriske og tallmessige strukturer gjør
seg også gjeldende. Marianne Mannsåker lar dog
tegnemediet stå nokså åpent, med elementer av så vel foto og maleri som broderi.
Tråden representerer for kunstneren et viktig bindeledd mellom hennes tidligere og nåværende arbeid. Broderiet er en form for langsom tegning.
Intensjonen for LINJER. FELT er å belyse Mannsåkers sene verk og den kunstneriske nyorientering som har skjedd innen kjernefeltene tegning og maleri.
Boken har som motivasjon å overskride selve den tidsbegrensede utstillingen Licorne, si noe adekvat om akkumulert kunstnerisk erfaring, med koplinger til kunsthistorien så vel som til samtidskunsten: visuelt, semantisk, filosofisk og at den derved kan bli et referanseverk på lengre sikt framover.
LINJER.FELT består av tekster av kunsthistorikerne Line Ulekleiv og Stine Berg Evensen, og nærmere 100 verk av kunstneren.
Tekstene er i tillegg oversatt av John Irons til engelsk i boken.
Mannsåker er innkjøpt av blant andre Nasjonalmuseet og Oslo kommunes ku