Norsk 10 fra Cappelen Damm
Sammendrag
Norsk 10 Grunnbok Grunnboka er en alt-i-ett-bok for eleven og består av seks kapitler bygget opp rundt spennende elevnære, norskfaglige og tverrfaglige tema. Tema i Norsk 10 1 – Nesten helt perfekt? om forventninger og press utenfra og innenfra, om hvem vi er, hva vi tror vi må være og hvordan vi uttrykker det 2 – Språk på godt og vondt om språk som bygger broer og språk som splitter, om kjærlighet til språk og i språk, og om hatprat og trakasserende språkbruk 3 – Løgn eller sannhet om løgn og sannhet i skjønnlitteratur og sakprosa, om å pynte på sannheten, om falske sannheter og nyheter, og løgnen som virkemiddel 4 – Sammen om det som skiller oss og det som binder oss sammen, om avstand og nærhet, individualisme og fellesskap 5 – Du store verden om tekster fra andre steder og virkeligheter, om kultur- og litteraturmøter og internasjonale perspektiver 6 – Veivalg om små og store valg, om mening og muligheter, om det trygge, det modige, det farlige og det ekstreme ------------------------- 7 – Oppslagsdel oppsummert litteraturhistorie/tidslinje, sjangeroversikt, minigrammatikk sidemål, tips og råd til skriftlige og muntlige vurderingssituasjoner, om kilder og kildebruk ------------------------- Skriving i Norsk 10: drøftingsartikkel, essay, novelle, analyse, sammenlikning, tolkning Oppbygning av kapitlene I hvert kapittel finner du: • en introduksjon til temaet som legger til rette for samtale og diskusjon i klassen. • autentiske tekster knyttet til temaet i kapitlet. Tekstene er i ulike sjangre, med tilhørende fagstoff og et variert utvalg oppgaver. Blant tekstene er det alltid en tekst til dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp underveis, en elevtekst som eksempeltekst for skriving i ulike sjangre og en sidemålstekst med oppgaver på og om sidemål. • korte, lettleste fagtekster som gir elevene viktig norskfaglig kunnskap som en ramme for arbeidet med de autentiske tekstene. Det kan for eksempel handle om sjangerkunnskap, lese- og læringsstrategier, retorikk, språk- og litteraturhistorie eller kilder og kildevurdering. • muligheter for vurdering i både skriftlig og muntlig norsk. I hvert kapittel er det én større skriveoppgave for skriving av egen tekst i samme sjanger som eksempelteksten og én større muntlig oppgave knyttet til temaet i kapitlet der elevene får øve og praktisere ulike muntlige kommunikasjonsformer. • en egen del med oppgaver som går spesifikt på språk og arbeid med språket som system og mulighet. • en egen del med oppgaver som handler om å se flere tekster i sammenheng. Differensiering og tilpasset opplæring Norsk 10 skal være en norskbok for alle elever. Derfor har vi lagt vekt på: • dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp på én tekst i hvert kapittel • lesevennlige innganger til fagstoffet, som går i dialog med eleven • utstrakt bruk av begrepsforklaringer og oppgaver om begreper i hvert kapittel, både vanskelige/nye ord og norskfaglige fagbegreper • gjennomgående bruk av pedagogiske stillaser i oppgavene; tips, eksempler, setningsstartere og annet, slik at alle elever kan arbeide med de samme tekstene og oppgavene. • eksplisitte oppgaveformuleringer som gjør det tydelig både hva oppgavene ber om og hvordan de skal løses • at mest mulig av informasjonen som trengs for å løse en oppgave står i direkte tilknytning til oppgaven, for å unngå leting/blaing hvis det ikke er en del av formålet med oppgaven. • utstrakt pedagogisk bruk av bilder og illustrasjoner til visualisering og lesestøtte