Kunst for smarte strateger ; Art and business
Sammendrag
I Kunst for smarte strateger kan du lese om kunstsamleren Peter Lorange og kunstnerne som er representert i hans samling. De siste par tiårene har Lorange ervervet kunstverk etter ti kriterier som har sitt utgangspunkt i hans virksomhet som forretningsmann og akademiker, og som han ofte fatter strategiske beslutninger etter. Disse kriteriene er kvalitet, mangfold, risiko og usikkerhet, nettverksbygging, hastighet, syklusstyring, disiplin, proaktivitet, positivitet, og ærlighet og integritet.
Når Lorange står overfor vanskelige valg, «konsulterer» han kunst fra samlingen som kan bidra med nye dimensjoner og føre til bedre avgjørelser. Kunsten er rett og slett en slags samtalepartner.
Forfatter Peter Lorange har en doktorgrad i Business Administration fra Harvard. Han har en mangfoldig bakgrunn som leder i akademia (MIT, Wharton, BI og IMD) og som reder, investor og gründer (S. Ugelstads Rederi, Lorange Institute, S. Ugelstad Invest).
English:
In Art & Business you can read about the art collector Peter Lorange and the artists represented in his collection. Over the last couple of decades, Lorange has acquired works of art according to ten criteria that have their basis in his activities as a businessman and academic, and which he often makes strategic decisions according to. These criteria are quality, diversity, risk and uncertainty, networking, speed, cycle management, discipline, proactivity, positivity, and honesty and integrity.
When Lorange is confronted with difficult choices, he ‘consults’ art from the collection which can contribute with new dimensions and lead to better decisions. Art is simply a kind of conversational partner.
Author Peter Lorange holds a PhD in Business Administration from Harvard. He has a diverse background as a leader in academia (MIT, Wharton, BI and IMD) and as a shipowner, investor and entrepreneur (S. Ugelstads Rederi, Lorange Institute, S. Ugelstad Invest).