Praktisk handlingsledelse

Praktisk handlingsledelse

av Larry Bossidy,
2005

Sammendrag

Her finner du praktiske verktøy for å få tingene gjort - presentert på en intelligent og enkel måte - fullstendig fritt for utenomsnakk!"Leverer" du? Innfrir du og enheten din de kravene som stilles til deg? Vil du og medarbeiderne gjerne prestere enda bedre? Vil du jobbe for å skape en prestasjonskultur i virksomheten din? Da finner du inspirasjon og kunnskap i denne bestselgeren.

Larry Bossidy er en av de virkelige tungvekterne innenfor ledelse, og Ram Charan er en av de mest etterspurte rådgiverne. Dette er folk som får tingene gjort, og som leverer resultater! Budskapet deres er enkelt men uhyre effektivt: Du må se på gjennomføringen av oppgavene - selve utførelsen - som et eget område som du engasjerer deg dypt og lidenskapelig i som leder. Mange ledere betrakter gjennomføring som noe mindre interessant, noe "operativt" som de delegerer, mens de selv beskjeftiger seg med mer sexy ting som for eksempel strategi. Feil prioritering! Store ledere som får det til, er sterkt opptatt av iverksettelsen av strategiene sine - uten å detaljstyre.

Disse forfatterne viser deg enkle mekanismer du kan bruke for å håndtere en komplisert virkelighet. Det er tre sentrale områder i virksomheten - fra konsernet til ditt første profitsenter: Mennesker, strategi og utførelse. Strategien er "veikartet" - i grove trekk slik at du har masse handlingsrom. Bossidy og Charan gir deg en mengde eksempler på ambisiøse men virkelighetsnære strategier som ble gjennomført - fordi man tenkte gjennom hvordan de skulle iverksettes, og sørget for å ha det riktige menneskene til å gjøre de ulike jobbene.

Du vil bli overbevist om at det er lurt å ta iverksettelsen av strategien - utførelsen - på alvor. Men hvordan gjør du det i praksis?

Bossidy og Charan er praktikere som tenker klart. De forklarer de tre byggesteinene i utførelsen, og gir også her mange eksempler: Den ene byggesteinen er lederens sju uunnværlige måter å opptre på, for eksempel å insistere på realisme og belønne dem som gjør jobben. Byggestein nummer to er å skape grunnlag for en utførelseskultur i virksomheten. Endelig en praktisk og konkret tilnærming til endring av bedriftskultur! Byggestein nummer tre: jobben som ingen leder bør delegere eller overlate til personalavdelingen: å få de riktige folkene på riktig plass.

Hvordan får man så de riktige personene på riktig plass - i praksis? Forfatterne deler av sin rike erfaring og beskriver blant annet evaluering av medarbeidere - basert på konstruktive tilbakemelinger med absolutt åpenhet. Videre: utvikling av medarbeidere gjennom opplæring og coaching, rekrutteringsprosessen, utvikling av kandidater for opprykk og tiltak for å beholde nøkkelmedarbeidere. Dette er personalprosessen. De andre to kjerneprosessene er strategiprosessen og den operative prosessen. Gjennom eksempler viser forfatterne hvordan dette arbeidet kan gjøres praktisk og effektivt - og slik at de tre prosessene spiller sammen. Et viktig virkemiddel er tøffe og fullstedig ærlige, men konstruktive samtaler.

Boka representerer det manglende leddet mellom ambisjoner og resultater

Business dreier seg om å skape resultater - og dette skjer til syvende og sist gjennom iverksettelsen - som altså ikke er noe trivielt du kan delegere. Alle ledere vil ha nytte av denne boka - fra konsernsjefen som for eksempel trenger innspill til fokus og tidsbruk, til førstelinjelederen som for eksempel trenger inspirasjon til å bygge en mer resultatorientert kultur. Og hvis du lærer deg "fagets utførelse, og blir kjent som en leder som kan sette en strategi i verk, da har du en fin karriere foran deg ...

Lån boken

Henter lånestatus

Kjøp boken

Henter priser

Lese noe lignende?