Samtale i katedralen
Sammendrag
Santiago Zavalita holder på med en artikkel om rabies-smittede hunder da hans egen hund kidnappes. Ute på leting støter han på farens gamle sjåfør, Ambrosio. De havner på baren Katedralen, en sliten ølpub, der Limas utslåtte gjerne møtes. Overklassesønnen Santiago og den mørkhudede tjeneren Ambrosio drikker seg gjennom ettermiddagen og prøver å finne ut: Når gikk det egentlig til helvete med Peru? Og hadde faren noe å gjøre med mordet på en motstandsmann? Fire timer senere, relativt beruset, er Santiago ikke mye klokere. Her dissekeres det peruanske samfunnet, slik det så ut på 1950-tallet, under diktator Manuel A. Odría, da korrupsjon, kriminalitet og undertrykking av opposisjonelle var hverdagskost. Romanen er en av hans språklig mest innovative. «Vargas Llosas kanskje mest komplekse roman (...) der den peruanske samtiden gjenspeiles i dialogform. Den ble skrevet i den latinamerikanske boomens storhetsdager på 60-tallet, da fortellertekniske eksperimenter og magisk realisme, breddfull av tropisk varme og grønn, fuktig undervegetasjon, spredde seg ut over den litterære verden som ringer i vann». EXPRESSEN «Vargas Llosa er en av Latin-Amerikas fineste stilister med mange strenger på sin lyre. Hans presise, spenstige prosa og raske sceneforandringer får fram en intensitet og en spenning som stimulerer leselysten.» SÖDERMANLANDS NYHETER «Ingen annen roman har kostet meg så mye arbeid. Om det derfor skulle bryte ut brann og jeg måtte redde en eneste av de bøkene jeg har skrevet, så måtte det bli denne.» Fra Mario Vargas Llosas forord "Vargas Llosa lodder dypt." Arne Dvergsdal, Dagbladet «Vargas Llosas kanskje mest komplekse roman (...) der den peruanske samtiden gjenspeiles i dialogform. Den ble skrevet i den latinamerikanske boomens storhetsdager på 60-tallet, da fortellertekniske eksperimenter og magisk realisme, breddfull av tropisk varme og grønn, fuktig undervegetasjon, spredde seg ut over den litterære verden som ringer i vann». EXPRESSEN «Vargas Llosa er en av Latin-Amerikas fineste stilister med mange strenger på sin lyre. Hans presise, spenstige prosa og raske sceneforandringer får fram en intensitet og en spenning som stimulerer leselysten.» SÖDERMANLANDS NYHETER «Ingen annen roman har kostet meg så mye arbeid. Om det derfor skulle bryte ut brann og jeg måtte redde en eneste av de bøkene jeg har skrevet, så måtte det bli denne.» Fra Mario Vargas Llosas forord