Sinus 1MXY
Sammendrag
Friskere og mer fargeglad i 2001-utgaven
Etter mange positive innspill fra brukerne våre har vi nå gitt Sinus 1MXY en frisk og fargeglad layout. Vi har imidlertid ikke rørt struktur, teoristoff eller oppgaver, så innholdet er identisk med 2000-utgaven. Derfor kan gamle og nye bøker brukes om hverandre. Dette gjelder også for coSinus 1MXY.
Sinus 1MXY har beholdt sin sterke stilling også etter læreplanrevisjonen og særmerkes ved god, brukervennlig struktur:
- De aktuelle læreplanmålene står først i kapittelet
- Sammendrag og oppgaver følger etter hvert kapittel
- Stikkordregister og fasit bak i boka
- Teorien presenteres slik at elevene kan forstå og ha nytte av teksten på egen hånd
- Boka preges av generøs og bevisst bruk av eksempler
- Opplæringen i lommeregnerbruk er like grundig, men enda mer ryddig enn før
- God sammenheng med lærestoffet fra ungdomstrinnet
- Elevene lærer noe nytt i hvert delkapittel samtidig som læreplanens krav om repetisjon er tilfredsstilt
- Få kapitler gir god tid til hvert tema og gode muligheter for varierte arbeidsmåter
- Differensieringen skjer først og fremst gjennom oppgaver og oppgavesamlingen coSinus 1MXY
- Websider med ressursstoff
Høstsemesteret: 1M-delen har bare fem kapitler: Tallforståelse, Formler og likninger, Sansynlighetsregning, Geometri og Trigonometri.
Vårsemesteret: 1X- og 1Y-delene har tre kapitler felles for å gi en samlende plattform med tanke på 2MZ og på muligheten for å holde elevene samlet i klasse en større del av året: Rette linjer og lineære uttrykk, Funksjoner og andregradslikninger, Potensfunksjoner og eksponentialfunksjoner.
Deretter leser 1X-elevene Algebra og Funksjoner, vekst og areal mens 1Y-elevene leser Eksperimentell geometri.
coSinus 1MXY
2001-utgaven er utformet med fargestøtte til presentasjonen av oppgavestoffet.
Variasjon og differensiering
Det som først og fremst kjennetegner coSinus 1MXY er rikommen av varierte og tydelig nivådifferensierte oppgaver i tre kategorier:
- Kategori 1 - Oppgaver for de elevene som regner med under middels grad av måloppnåelse. Dette er oppgaver som alle skulle kunne mestre.
- Kategori 2 - For elever som tar sikte på middels grad av måloppnåelse. Her lærer elevene det matematiske håndverket, og elever som vil nå lenger, får derfor viktig øving.
- Kategori 3 - Utfordringer for elever som vil oppnå over middels grad av måloppnåelse.
Forfatterne
- Tore Oldervoll, Strinda videregående skole, Trondheim. Lektor med matematikk hovedfag
- Odd Orskaug, Manglerud videregående skole, Oslo. Lektor med matematikk hovedfag
- Audhild Vaaje, Høgskolen i Agder, Kristiansand. Førsteamanuensis med doktorgrad i matematikk