Tyll
Sammendrag
Omreiseren, entertaineren og provokatøren Tyll Ulenspiegel er født tidlig på 1600-tallet, en tid hvor overtro, magi og mørke krefter er kirkens fremste fiende. Tylls far er møller, men også magiker og vitenskapsmann, og ganske snart vekker han harme hos det lokale presteskapet. Tyll tvinges ut i verden for å overleve, og med seg på reisen tar han med seg bakerens datter, Nele. Sammen reiser de gjennom et land ødelagt av trettiårskrigen, mens de trollbinder og underholder massene med et show som ingen har sett maken til. Daniel Kehlmann er forfatteren av den bestselgende romanen Oppmålingen av verden, en bok som har solgt nærmere 3 millioner eksemplarer i mer enn 40 land verden over. I fortellingen om Tyll og dem han møter på sin vei, blander Kehlmann folketro, skrøner og historiske skikkelser på finurlig vis. Romanen utgjør en underholdende og ikke minst burlesk rekonstruksjon av trettiårskrigen. «Fremragende om Trettiårskrigen, og om gjøgleren Tyll Ulenspiegels rolle i den ... Med varme, innlevelse og humor utforsker så Kehlmann de eksistensielle grunnspørsmål som dermed oppstår, blander magi med vitenskap og overtro med fakta, folketro og skrøner med historiske begivenheter og faktiske personer, dykker ned i kjærligheten, lysten og lidelsen, liv og død, og kombinerer det alvorlige og reflekterte med det humoristiske og underholdende i en svært så lesverdig roman.» Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad «I Tyll er Kehlmann for første gang siden debuten Oppmålingen av verden tilbake i det historiske landskapet. Å sette seg inn i tidsmaskinen er noe han behersker. Jakten på mening fremstår temmelig fåfengt i den meningsløse krigen. Det er der Tyll-skikkelsen kommer inn. Livet er en jammerdal. Gjøgleren er den som kan kunsten å tilsynelatende meningsløst balanserer på line, høyt over mennesker som et øyeblikk glemmer både tid og sted. Tyll og Kehlmann er helt klart ute i samme ærend. Det gjelder å fange sitt publikum, slik at vi glemmer at vi er til! Det lykkes Kehlmann med denne gang.» Knut Hoem, NRK «En mesterlig roman.» Der Standard «Og nå kan jeg melde om en virkelig triumf innenfor tyskspråklig samtidslitteratur. Språkberuset, mettet med bilder og fortryllet har jeg klappet igjen den nye romanen til Daniel Kehlmann: Et slikt underverk av en bok møter man ikke hvert år! Virkningsfullt som aldri før lykkes det Kehlmann å iscenesette en maskerade rundt makt, maktmisbruk og den linedans vår eksistens har i seg, rundt en Tyll Ulenspiegel som er flyttet fra senmiddelalderen til tiden rundt Tredveårskrigen. Henrivende!» Druckfrisch «Tyll er en fullvoksen menneskehetsbok fordi det her dreier seg om den store helheten – om liv og død, kjærlighet, lyst og lidelse.» Mannheimer Morgen «I Tyll fremmaner Daniel Kehlmann på mektig og kunstferdig vis en krigstid som aldri vil ta slutt. […] en skriftens linedanser, en ordenes sjonglør, en historiens gjøgler.» Tages-Anzeiger «Var denne 42-årige forfatteren noen gang bedre? Nei. […] Slik triumferer Tyll på alle fronter: som innblikk i maktens mekanismer, som magisk sammensmelting av myte, påfunn og historisk forferdelse, men fremfor alt er den en menneskeskildrers mesterstykke.» Kölnische Rundschau «Detaljkyndig, språkmektig og kunstferdig er denne romanen, kanskje Kehlmanns beste bok siden Die Vermessung der Welt [Oppmålingen av verden]. Andre kan skrive hva og hvordan de vil, han skriver et epos om Tredveårskrigen. At han har midlene til dette til sin rådighet, hersker det ingen tvil om i Tyll.» Süddeutsche Zeitung «Kehlmann er en språktrollmann. Han lar leseren føle, lukte, smake Tredveårskrigen. Boken er skitten, fuktig og kald, det stinker pest, død og fordervelse – og den er likevel så livsbejaende og avgrunnsdyp komisk. Kort sagt, Tyll er fordømt storartet.» ZDF heute-journal «Den kjente spilloppmakeren vi møtte allerede i barnebøkene og som om mulig alltid var ubehagelig – hos Kehlmann vil man like ham svært godt […] Tyll, en vilt underholdende bok, har trekk av en klassiker.» Frankfurter Rundschau «Et mesterstykke […]. Hvilken utømmelig bok er ikke dette og for et storartet stoff. […] Den er dessuten den mest uvanlige Europa-romanen på mange år […]. Sist, men ikke minst dreier det seg om en fantastisk bok med historier, et stort teater, det er kino og diktning i ett. […] vi ser Daniel Kehlmann på et kunstens høydepunkt.» Neue Zürcher Zeit...