Varemerkeloven

Varemerkeloven

av Tore Lunde,
2024

Sammendrag

Varemerkeloven er et sentralt regelverk på immaterialrettens område. Loven er inndelt i tolv kapitler.

Et varemerke er et navn, en logo eller et annet kjennetegn som brukes for å skille varer og tjenester fra hverandre. Varemerkeloven definerer hva som kan være et varemerke, hvordan retten til et varemerke oppstår, hvordan man kan registrere et varemerke, hvilke vilkår som kreves og hvilke rettigheter et beskyttet varemerke gir innehaveren.

Videre reguleres kollisjonstilfeller mellom varemerker og andre navn, og hvilke sanksjoner det medfører å gjøre inngrep i en annens rett etter loven.

Loven beskriver også hvordan retten kan tapes eller overdras, og hvordan og når den kan opphøre.

Lovkommentaren gir grundige kommentarer til alle bestemmelsene i loven. Boken retter seg mot dommere, jurister og andre som befatter seg med varemerkerett.

Lån boken

Henter lånestatus

Kjøp boken

Henter priser

Lese noe lignende?