Store spørsmål
av Olav Hove,
2020
Sammendrag
Store spørsmål er valgt som navn på læreverket fordi religion, livssyn, filosofi og
etikk nettopp stiller, og forsøker å gi svar på, store spørsmål i livet.
Fortellinger er helt sentrale for å formidle innhold i KRLE, det gjelder både
fortellinger om religioner og fortellinger i religioner. Av samme grunn brukes fortellinger som innfallsport til etiske og filosofiske spørsmål. Fortellingene er altså ikke «tilleggsstoff». De er skilt ut fra brødteksten - rent grafisk.
Store spørsmål8-10 består av femten temabaserte kapitler somer bygd opp slik at eleven gradvis kan utvikle sin kunnskap. De treførste kapitlene vektlegger sentrale begreper. Videre konsentrerer elevene seg om én religion av gangen, der de to eldste, hinduismen og jødedommen kommer først. Senere følger fire universelle religioner, buddhismen, kristendommen, islam og sikhismen.
Etikk og filosofi er samlet i egne kapitler, men mange lærere vil likevel velge å spre emnene fra disse kapitlene på alle tre årstrinn.
De fire siste kapitlene, Humanisme og religionskritikk, Spor av religion, Urfolks
religioner og Religiøst mangfold, belyser hvordanreligion og religionskritikk stadig er i utvikling.
Dybdelæring fremmes ved at det hele tiden trekkes linjer og paralleller mellom religionene.
etikk nettopp stiller, og forsøker å gi svar på, store spørsmål i livet.
Fortellinger er helt sentrale for å formidle innhold i KRLE, det gjelder både
fortellinger om religioner og fortellinger i religioner. Av samme grunn brukes fortellinger som innfallsport til etiske og filosofiske spørsmål. Fortellingene er altså ikke «tilleggsstoff». De er skilt ut fra brødteksten - rent grafisk.
Store spørsmål8-10 består av femten temabaserte kapitler somer bygd opp slik at eleven gradvis kan utvikle sin kunnskap. De treførste kapitlene vektlegger sentrale begreper. Videre konsentrerer elevene seg om én religion av gangen, der de to eldste, hinduismen og jødedommen kommer først. Senere følger fire universelle religioner, buddhismen, kristendommen, islam og sikhismen.
Etikk og filosofi er samlet i egne kapitler, men mange lærere vil likevel velge å spre emnene fra disse kapitlene på alle tre årstrinn.
De fire siste kapitlene, Humanisme og religionskritikk, Spor av religion, Urfolks
religioner og Religiøst mangfold, belyser hvordanreligion og religionskritikk stadig er i utvikling.
Dybdelæring fremmes ved at det hele tiden trekkes linjer og paralleller mellom religionene.
Lån boken
Henter lånestatus
Kjøp boken
Henter priser