Svanesang
Sammendrag
Adrian Svane har bygget opp et suksessrikt eiendomsfirma i Bærum og er familiens patriark. Etter en storstilt feiring av sin 70-årsdag drar han av gårde på den årvisse fjellturen med sin gode venn og forretningspartner Tim Vernon. Men så hører ikke familien mer fra Adrian, og letemannskap blir sendt ut. Tim Vernon blir funnet drept og stygt skamfert i en steinur like ved, og hytta der de oppholdt seg, er blitt rasert innvendig. Adrian selv er sporløst forsvunnet, og familien utsettes for skremmende trusler. Mens letingen pågår, forsøker sønnen Jonathan å grave i farens fortid i håp om å forstå hva som har skjedd. Han oppdager snart at hans vitale, tilstedeværende far ikke var den personen han utga seg for å være. Det finnes mørke hendelser i farens fortid. Jonathans verden vakler, oppdagelsene han gjør, tvinger ham til å stille spørsmål også om seg selv – hvor han kommer fra og hvem han egentlig er. Anmelderne mener: «Frobenius har nemlig en sjelden sans for skrekk og gru, for stemning og atmosfære. I Svanesang avtegner uhyggefølelsen seg med et påtagelig trykk. Her avløser den ene stramme scenen den andre og lar paranoiaen få større og større spillerom. (...) Ja, muligens kan romanen bli stående som årets beste norske psykologiske thriller.» Anne Merethe K. Prinos, Aftenposten «Det starter bokstavelig talt eksplosivt, før Nikolaj Frobenius senker tempoet og lar refleksjoner rundt identitet, hevnens vesen og konsekvenser bære hans nye og veldreide psykologiske thriller.» Leif Gjerstad, Bok365 «Når Bærum er skueplassen og Frobenius er dirigenten, kan man tillate seg noen forventninger. Som i høyeste grad blir innfridd i dette intrikate portrettet av en rik familie med mørke hemmeligheter i fortiden og svært ubehagelige konsekvenser i nåtiden. (...) Svanesang er uansett blitt en svært underholdende og spennende fortelling om glitrende familiefasader som sprekker opp og viser fram en bunnlinje som ikke er helt solid. Selv når den kommer fra Bærum.» Turid Larsen, Dagsavisen «Frobenius er lavmælt i beskrivelsen av liv som leves av de rike, dermed også effektiv i fortellingen. Mye av nyansene overlates til replikker og dialoger, der stemmene noen ganger tyter ut av teksten og lar seg høre mens de leses. (...) Det bør være unødvendig å si at en psykologisk thriller er spennende, eller vil være det. Svanesang har ingen problemer i så måte, her er også smell, brann og ukjente giftstoff. Det er allikevel i menneskelige relasjoner, i avstand og nærhet mellom aktører, at den virkelige spenningen ligger. Bra for romanen. Jeg liker også riktig godt at Nikolaj Frobenius og Svanesang tar seg den sjangerfrihet å ikke gi svar på alle spørsmål teksten bringer opp.» Leif Ekle, NRK «Frobenius har skapt en thriller med masse spenning og der vi må vente til siste side og kanskje vel så det før vi får vite hvordan dramaet ender. Minst like interessant er spørsmåla dramaet dra opp. Er vi egentlig de vi tror vi er? Hvor langt er vi villig til å gå for å "lykkes"? Hva vil vi ofre for å finne sannheten? Vil vi vite sannheten? (...) Svanesang anbefales - veldig.» Tor Hammerø, Nettavisen